نماد سایت شرکت نقش گستر عرشیان

ویژگی های تابلو فرش خوب

تمامی مراحل تهیه تابلو فرش و انواع فرش های دستبافت به نقشه تابلو فرش وابسته می باشد. این نخ و نقشه ها را بایستی از محلی معتبر و قانونی تهیه کنید. زیرا اگر نقشه شما تقلبی باشد به طور کلی تمام بافت شده خراب و بی کیفیت می باشد. کارآموز فعال در زمینه تابلو فرش بایستی نقشه خوانی را به صورت کامل آموزش دیده باشد و بتواند جای شماره ها را بر روی دار قالی به درستی تشخیص دهد. هر گونه اشتباهی که در زمینه نقشه خوانی تابلو فرش رخ دهد تمامی کار فرش بافی را خراب می کند و زحمت فرد را هدر می دهد.

تاثیر انواع  تابلو فرش بر انتخاب مشتری

تابلو فرش در دو نوع سنتی و کامپیوتری در بازار عرضه می شود. این دو نوع نقشه با یکدیگر تفاوت هایی دارند که آن ها را کاملاً از یکدیگر مجزا نمایانگر می کند.

امروزه نقشه سنتی تابلو فرش به عنوان نقشه بی سوادی هم خوانده می شود از برگه های چهارخانه تشکیل شده است که هر یک از این خانه ها را مطابق با رنگ نقشه طراحی کرده اند. هر خانه از این برگه نشان دهنده یک گره بر روی دار قالی می باشد. در قدیم این نقشه تنها در میان قالیبافان رواج داشت که با آن طرح های زیبا و ساده ای مانند یک گل، پرنده و هر طرح دیگری که ذوق داشتند بر روی دار خود پیاده سازی می کردند.

برای آن که بتوان از نقشه های سنتی برای تابلو فرش استفاده کنید لازم است چله کشی دار را نیز به روش سنتی با کجوبندی به اتمام برسانید.

در مقررات فنی حرفه ای امروزه ذکر شده است تنها کسانی قادر خواهند بود با نقشه کامپیوتری تابلو فرش کار کنند که حداقل تحصیلات متوسطه را کاملاً به اتمام رسانده باشند. دلیل ذکر این ماده در قوانین می تواند وجود اعداد بیشمار در نقشه کامپیوتری باشد که باعث می شود افراد با سطح سواد پایین قادر به استفاده از آن ها نباشند.

در انتخاب این دو نوع نقشه بایستی در وحله اول سطوح تحصیلات شخص مورد توجه قرار بگیرد و سپس طرح نقشه ای که قرار است به اجراء در بیاید.

سایز نقشه  چه تأثیری بر روی انتخاب مشتریان دارد؟

نقشه تابلو فرش از سایز های ۲۰×۴۰ سانتیمتر آغاز و تا ۲ متر در ۱.۵ متر ادامه دارد. اما چنانچه شما به عنوان یک کارآموز مبتدی فعالیت خود را در زمینه هنر تابلو فرش آغاز کرده اید لازم است اولین تابلو فرش خود را با کوچکترین ابعاد آن آغاز کنید. زیرا ممکن است اولین طرح تابلو فرش با اشتباهاتی رو به رو شود (در صورت گذراندن دوره حرفه ای در آموزشگاها و داشتن دقت کافی همچین اتفاقی غیر ممکن است) و یا کارآموز توانایی ادامه راه را نداشته. با خرید نقشه سایز کوچک به علت هزینه کمتری که دارد ضرر مالی کمتری نیز به خریدار وارد می شود.

پس از اتمام دوره آموزشی نقشه تابلو فرش بایستی با در نظر گرفتن نیاز و سلیقه مشتری انتخاب شود. در این میان سایز دار قالی نیز بی تأثیر نیست که ترجیحاً به علت زیاد بودن توضیحات در مبحث بعدی به آن می پردازیم.

ارتباط سایز دار قالی با نقشه انتخابی

دار قالی نیز همانند دیگر اجزای قالی دارای سایز های متفاوتی می باشند که انتخاب آن ها تنها با سیقه کارآموز مربوطه و نیازهای عمده مردم صورت می گیرد. بر روی هر دار قالی می توان با در نظر گرفتن سایز آن تنها نقشه های با سایز محدودی را پیاده سازی کرد. در نظر داشته باشید بر روی دار قالی های بزرگ با توجه به اندازه چله کشی می توان نقشه های کوچک را نیز ببافید اما نقشه های بزرگ به سایز دار محدود هستند.

کیفیت نخ و نقشه

اگر توجه کرده باشید در پیش تر هم گفتیم که خرید نخ و نقشه تابلو فرش باید حتماً از مراکز فروش معتبر انجام شود، زیرا در مراکز غیر قانونی نقشه های کپی به همراه نخ های بد رنگ و نامتعارف به خریدار می فروشند و همین موضوع باعث می شود تمامی زحمات بافنده هدر رفته و به کل طرح او خراب شود. کیفت نخ هایی که همراه بافت برای مشتری ارسال می شود متفاوت است. مشتری می تواند با توجه به بودجه خود نخ های ابریشم و یا پشم مرینوس سفارش دهند. نخ پشم مرینوس از قیمت کمتری به نسبت ابریشم برخوردار است اما جذابیت تابلو فرش را تحت تأثیر قرار داده و کاهش می دهد.

اثرات مثبت و منفی توان بودجه مشتری در خریدهر یک از عوامل از پیش گفته شده به نوبت خود بر روی قیمت نخ و نقشه اثر گذار می باشند به همین علت لازم است مشتری پیش از هر تصمیمی بودجه خود را در نظر بگیرد سپس بررسی های لازم را در محور نقشه تابلو فرش داشته باشد و اطلاعات خود را در این زمینه کسب کند. مثلاً بتواند فرق بین کپی و اصل را تشخیص دهد و یا اختلاف بین نخ مرینوس و ابریشم را کاملاً درک کرده باشد، سایز نقشه و چله کشی او همخوانی داشته باشد و… اگر بخواهید نقشه قالیبافی شما از بهترین نوع باشد و هیچ گونه کم و کسری نداشته باشد باید بودجه بیشتری را برای آن در نظر بگیرید

خروج از نسخه موبایل