ها شده است قالیچه آریایی با نقش های هخامنشی است که نزدیک مغولستان
کشف شد، باستان شناسان معتقدند این فرش به دست پارت ها یا مادها بافته شده
است. اسناد تاریخی نشان می دهد از همان دوران تا کنون فرش ایرانی از شهرت
جهانی برخوردار بوده است. امروز به نحوی فرش را نمادی از ایران در جهان
می شناسند و نزدیک به یک سوم فرش های دستباف دنیا در ایران بافته می شود.
در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از نکاتی که برای خرید فرش لازم است بدانید را
به شما معرفی کنیم.
ویژگی فرش خوب برای خرید فرش مناسب چیست ؟
به طور کلی دسته بندیهای مختلفی برای طرح و نقشه در فرش ایرانی بیان شده
است که در این جا به معرفی چندین دسته بندی که توسط شرکت سهامی فرش
ایران ارائه شده است اشاره می کنیم.
بر اساس این تقسیم نقشه های فرش ایران به ۲۰ گروه اصلی و تعداد زیادی طرح
های فرعی تقسیم می شوند که چند مورد از آن ها عبارتند از:
طرحهای آثار باستانی و ابنیه اسلامی: همان طور که از اسمشان مشخص است این
طرح ها از ساختمان ها و کاشی کاری های بناها الهام گرفته شده اند که از جمله
مشهورترینشان می توان به مسجد شیخ لطف الله، محرابی کوفی، مسجد کبود،
مقبره شیخ صفی، سردر امام زاده محروق، گنبد قابوس، مسجد شاه اصفهان، تخت
جمشید، طاق بستان، طاق کسری(ایوان مدائن)، و زیرخاکی اشاره کرد.
طرح شاه عباسی: در این فرش ایرانی گل های معروف شاه عباسی به کار رفته
است و در برخی موارد با نقوش اسلیمی ترکیب شده اند که نمونه های آن لچک ترنج
شاه عباسی، افشان شاه عباسی، شاه عباسی درختی، شاه عباسی شیخ صفی و
… می باشند.
ویژگی فرش خوب
طرح اسلیمی: طرحی متشکل از شاخه های دورانی در میان برگ ها که درختی را
شکل می دهند. اسلیمی به زیر شاخه های زیادی تقسیم می شود که از جمله آن
می توان به اسلیمی، اسلیمی بندی، اسلیمی شکسته، اسلیمی دهان اژدر،
اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ترنج دار و اسلیمی ماری اشاره کرد.
طرح افشان: در این فرش ایرانی بین کلیه بندها و نگاره های فرش پیوستگی و ارتباط
کاملی دارد و گویی تصویرگر طرح از هنگام کشیدن آن تا اتمام کار قلم را از روی کاغذ
برنداشته است. به عبارت ساده تر همان گونه که از نام نقوش این گروه پیداست،
تمامی گل و برگ ها و بندهای موجود در طرح، در متن فرش پراکنده و افشان شده
اند. این فرش را می توان در دسته طرح هایی قرار دارد که قرینه نگاری در آن درنظر
گرفته نشده است.
ترنج
طرح بته جقه: در طرح بته جقه از درخت سرو الهام گرفته شده و مشهورترین دسته
های آن، بته جقه، بته شاخ گوزن، بته ترمه، بته سرابندی، بته خرقه ای و … می باشد.
طرح اقتباسی: این مورد از طرح های فرش ایرانی بیشتر در مناطق مرزی بافته
می شود و شباهت زیادی با کشورهای همسایه دارد.
طرح بندی: در این طرح یک قطعه کوچک از یک طرح در سرتاسر فرش چه از جهت
طول و چه از سمت عرض تکرار گردد. چون این قطعات در مرحله تکرار به هم
می پیوندند، آنرا بند بندی می نامند.
طرح بندی
طرح ترکمن: گروهی که در طرح های ایلی و کوچ نشین جا می گیرند و معمولا ذهنی
و بدون نقشه قبلی بافته می شوند.
طرح قابی: گروهی از فرش های ایرانی که در آن ها فرش به قسمت ها یا قاب های
مختلفی تقسیم شده که به طور منظم در کنار هم قرار گرفته اند و در داخل هر قاب
با گل و برگ های مختلفی تزیین شده است.
طرح ماهی در هم: یکی از قدیمی ترین و رایج ترین طرح های فرش ایرانی که در آن
بافنده نقشی پایه را در طول و عرش فرش تکرار می کند. از دسته های متفاوت آن
ماهی هراتی، ماهی فراهان، ماهی زنبوری، ماهی کردستان و زیره ماهی
می باشند.
بته جقه
ویژگی فرش خوب
آن چه در بیشتر خانه های ایرانی دیده می شود و سلیقه ما به آن عادت کرده است
طرح ترنج است که دارای حاشیه هایی پهن و میان آن طرح های بیضی و دایره ای
وجود دارد. یکی از مشخصه های فرش ایرانی دستباف آن است که اغلب چند سانتی
متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین وجود دارد که در واقع این یکی
از مشخصات فرش دستباف است و عیب به شمار نمی رود، اما در صورتی که در
قالیچه های کوچک به چشم می آید. با تا کردن فرش دستباف از قسمت میانی می
توانید از تقارن آن اطمینان پیدا کنید.
یکی دیگر از مشخصه های فرش ایرانی تقارن رنگ است بهتر است هنگام روشنایی
روز برای خرید فرش بروید و در زیر نور طبیعی به قسمت های متقارن آن دقت کنید تا
یک شکل باشند. البته نکته ای که برای این کار لازم است در نظر بگیرید آن است که
رنگ فرش دستباف در جهت خواب آن تیره تر به نظر می آید. به طرح ها و اشکال آن
نیز به خوبی دقت کنید تا جایی نصفه و نیمه کاره نمانده باشد.
ماهی درهم
فرش خوب باید پرزهایی درخشان و منعطف داشته باشد. دقت کنید که اگر قسمت
انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلاف داشته باشد نشان آن است که برای رنگ کردن
از رنگ های جوهری استفاده کرده اند و ممکن است فرش رنگ بدهد. فرش هایی که
پرزهایی ضمخت دارند به سختی تمیز می شوند. احتمالا اکثرا می دانید که فرش
ایرانی دستباف با پا خوردن، نور و شست و شو نه تنها خراب نمی شود بلکه بر
زیبایی هایش اضافه شده و هرچه بیشتر بماند بر ارزش های مالی و هنری اش
افزوده خواهد شد.
برای اطمینان از این که برای رنگ کردن فرش ایرانی از رنگ های طبیعی استفاده
شده است می توانید در هنگام خرید دستمال مرطوبی را بر روی آن بکشید اگر رنگ
داد نشان دهنده آن است که از رنگ های مصنوعی استفاده شده است.
ویژگی فرش خوب
خصوصیات یک فرش خوب
ویژگی فرش خوب
اگر از آن دسته افرادی هستید که خانه را مکانی برای استراحت و آرامش خود برمیگزینید ( فرش خوب ) بهتراست در مورد نوع کفپوش در خانه مقداری وسواس به خرج دهید تا فضایی کاملا ایدهآل و آرامشبخش برای شما در فضای خانه فراهم شود.
فکر کردن راجع به سبک زندگیتان و همینطور در مورد عادتهای روزمرهتان میتواند شما را به یک انتخاب مناسب در مورد فرش خوب با طول عمری بالا سوق دهد. پوشش مناسب برای کف خانهها یکی از اصلیترین نکاتی است که باید رعایت شود.
با انتخاب یک کفپوش مناسب، آرامش و راحتی از پا به کل بدن انتقال پیدا میکند.
در این مقاله به چند نکته میپردازیم تا انتخاب شما آگاهانهتر صورت گیرد
نمونه ای از فرش ۷۰۰ شانه
ویژگی اول فرش خوب :
برای انتخاب فرشی مناسب و ایدهآل و فرش خوب اولین قدم این است که شیوه استفاده از اتاق
و نوع کاربرد آنرا در نظر داشتهباشید.
برای مثال، فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته
میشود حتما باید قابلیت پا خور بودن را داشته باشد و برای استفادههای طولانی مدت و مقاوم
بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود .
ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و همچنان پر رفت و آمد هم
نیست میتوانید فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگهای روشن استفاده کنید.
با استفاده از این نوع فرش فضای اتاق همچنان ملایمتر و لطیفتر نمایان میشود.
دومین ویژگی فرش خوب :
در دومین قدم بهتر است به سبک زندگیتان توجه خاصی داشتهباشید، اگر کودکی دارید و یا از حیوانات خانگی نگهداری میکنید و یا اینکه اعضای خانوادهتان ورزشکار هستند بهتر است از طرحها و نقشهایی استفاده کنید که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را نمایان نمیکنند. باید توجه داشته باشید که این سبک زندگی شما با افرادی که تنها زندگی میکنند بسیار متفاوت است ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم جمعیت دارید و عادت به رفت و آمد و شلوغی ندارید بهتر است از فرشی که دارای نقوش کم و به رنگ روشن است، استفاده کنید.
سومین ویژگی فرش خوب :
توجه داشته باشید که فرشهای تک رنگ تیره، مانند آبی نفتی، مشکی یا قهوهای مایل به شکلاتی به سادگی لکههای روشن و یا دودهها را نمایان میکنند و فرشهایی که دارای رنگهای بسیار روشن هستند، مانند سفید و یا کرم گرد وغبار و جای پا را نشان میدهند. اگر فرشی را برای محوطه بیرونی خانه میخواهید، بهتر است محیط خارج خانه و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی در کثیف نمایان نشود. محیط داخلی خانه را هم بررسی کنید تا ببینید که بیشتر چه نوع کثیفی شامل آن میشود و سپس رنگ فرش را انتخاب کنید.
چهارمین ویژگی فرش خوب :
اگر فضای کوچکی در خانه دارید و میخواهید بزرگتر نمایان شود، بهتر است از فرشهایی که دارای رنگهای روشن هستند، استفاده کنید. به طور معمول این نوع از فرشها فضا را بزرگتر جلوه میدهند. اگر فضای خانهتان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه میکند، بهتر است از فرشهایی استفاده کنید که دارای رنگهای تیره هستند، این نوع فرشها فضایی دنج، گرم و صمیمی به وجود میآورند.
پنجمین ویژگی فرش خوب :
آن دسته از فرشهایی که دارای چند رنگ مختلف هستند و یا طرحهایی تو در تو دارند، ذرات کوچک، غبار و خاک را کمتر از دیگر فرشها نشان میدهند. اگر خانهای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتراست یکی از همین انواع فرشها را انتخاب کنید.
نمونه ای از فرش ۷۰۰ شانه
ششمین ویژگی فرش خوب :
به شیوه استفاده و نوع کاربرد فرشها بسیار توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید آن دسته از فرشها که در بافتشان نایلون به کار رفته است و به اصطلاح فرشهای نایلونی نامیده میشوند، بسیار با دوام و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و به نسبت دیگر فرشها قیمت ارزانتری هم دارند. تنها ایرادی که این دسته از فرشها دارند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل میکنند.
هفتمین ویژگی فرش خوب :
به یاد داشته باشید، فرشهایی که در بافتشان اولفین به کار رفته است، در برابر رطوبت مقاوم هستند و به سادگی تمیز میشوند اما به مرور زمان حالت اصلیشان را از دست میدهند و به اصطلاح کش میآیند.
هشتمین ویژگی فرش خوب :
فرشهای پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا میشود.
نهمین ویژگی فرش خوب :
فرشهای اکریلیک و پولی استر ممکن است خردههایشان از آنها جدا شود.
دهمین ویژگی فرش خوب :
به یاد داشته باشید که اگر از فرش استفاده نمیکنید، آن را در حالت لوله شده نگهداری کنید نه در حالتی که پهن باشد، در این صورت فرش دست نخورده و نو باقی میماند
نمونه ای از فرش با شکل بیضی
سرامیک را جایگزین فرش نکنید
سرامیک : طب سنتی با فرشهای ماشینی و کفپوشهای سرامیکی و پارکتها
رابطه خوبی ندارد. از دیدگاه طب سنتی طبیعت سرامیک و سنگ سرد است البته
پارکتهای چوبی نسبت به سرامیک از سردی کمتری برخوردارند.
به گزارش بهداشت نیوز: در گذشتههای نه چندان دور ارزش یک خانه به فرشهای
دستبافت پشمی و ابریشمی و رنگها و طرحهای خاص آن بود. به مرور زمان و با
تغییر نسلها فرشهای ماشینی با الیاف و مواد شیمیایی جایگزین فرشهای
دستبافت شدند و بعد از آن طولی نکشید کفپوشهای سرامیکی و پارکتها جایگزین
فرشها شده و ماندگار شدند.
مضرات سنگ و سرامیک از دیدگاه طب سنتی
طب سنتی با فرشهای ماشینی و کفپوشهای سرامیکی و پارکتها رابطه خوبی
ندارد. از دیدگاه طب سنتی طبیعت سرامیک و سنگ سرد است البته پارکتهای
چوبی نسبت به سرامیک از سردی کمتری برخوردارند.
فرش دستباف طبیعت گرم دارد و راه رفتن، چهار دست و پا رفتن و غلتیدن روی آن به
خصوص برای سالمندان و کودکان ضرری ندارد. خانوادههایی که میتوانند
قسمتهایی را که بیشتر در معرض رفت و آمد، نشستن و خوابیدن است با
قالیچههای دستباف کوچک مفروش کنند
راه رفتن و نشستن روی این کفپوشها در سالمندان و کودکان برای مفاصل و
استخوانها و رشد اندامها بسیار مضر دانسته شده است.
ورود سرما از کف پا بیش از کف دست میتواند اثرات نامطلوبی روی اعضای بدن
بگذارد. متخصصان بر این باورند که گرمی تولید حرارت و انرژی میکند و بهتر است
حرارت نسبی فرد را حفظ کرده و سرد کردن زیاد بدن منع شده است بنابراین هیچگاه
سرامیک و سنگ را جایگزین فرش نکنید.
در هوای سرد هنگام راه رفتن روی این نوع کفپوشها جوراب نخی، پنبهای و پشمی
به پا کنید یا دمپایی بپوشید.
فرش ماشینی بهتر از سرامیک است؟
فرشهای ماشینی برخلاف دستبافت از الیاف و رنگهای مصنوعی تهیه شدهاند که
میتواند سبب حساسیتهای پوستی، بثورات جلدی، سرفه، خارش و سوزش چشم
در درازمدت شود. بزرگترین صدمه ناشی از راه رفتن روی فرشهای ماشینی و
موکتهای با الیاف مصنوعی تولید الکتریسیته ساکن در بدن در حین راه رفتن است.
زمانی که تجمع بارهای یونی در بدن زیاد شود در سر انگشتان تخلیه را به صورت
جرقه احساس خواهیم کرد که میتواند موجب بی قراری، سردرد، تنگی نفس و…
شود.
ایراد دیگری که این فرشها دارند این است که گرد و خاک را بهسادگی جمع کرده و بر
اثر عبور و مرور افراد در فضا پخش میشوند که بسیار حساسیتزا هستند.
از دیدگاه طب سنتی مزاج این فرشها سرد است و میتواند باعث بروز بیماریهای
سرد همچون درد مفاصل و استخوانها و آرتروز شود.
فقط فرش دستباف وطنی!
فرش دستباف طبیعت گرم دارد و راه رفتن، چهار دست و پا رفتن و غلتیدن روی آن به
خصوص برای سالمندان و کودکان ضرری ندارد. خانوادههایی که میتوانند
قسمتهایی را که بیشتر در معرض رفت و آمد، نشستن و خوابیدن است با
قالیچههای دستباف کوچک مفروش کنند.
نقش و نگار فرش و علت آن
نقش و نگار فرش : نقوش و طرحهای قالی نه تنها زینتبخش خانهها و
تالارهاست بلکه روایتکننده داستانها و افسانههای ملی و دربردارنده هنر،
فرهنگ، سنت و آداب و رسوم یک منطقه است. بطور کلی میتوان گفت که
نقش و نگار فرش زبان گویای یک فرش میباشند و بدون آنها فرش مرده
است.
بخش یک : ماهیت نگارهها( نقش و نگار فرش )
محیط اطراف ما را اشکال و طرحهای متفاوت دربر گرفتهاند که هرکدام از آنه به
طریقی مفهومی را دربر میگیرند و یا بیانکننده موضوعی خاص میباشند.
نقش و نگار فرش ،نقش و نگار فرش ،نقش و نگار فرش ،نقش و نگار فرش ،
شکل مفهومی است گسترده و بسیار فراگیر که هر مورد قابل تصوری را دربر
میگیرد اعم از شکل ظاهری اجسام تا کلمات، ارقام، حروف و نشانههای
مختلف که هرکدام به طریقی ذهن ما را متوجه مفهوم خاصی میکنند. مثلاً
کلمه «آب» که ذهن ما را متوجه سیال بودن، تشنگی، جاری بودن … میکند و یا
شکل دایره که مفهوم کامل بودن، بسته بودن و … دربر دارد. به طور کلی
میتوان گفت که هر شکل نشانهای است، نشانهای که مفهومی جدا را زنده
میکند و نشانهها بر دو گونهاند؛ نمادین و غیرنمادین.زمانی که میخواهیم
مفهوم «درخت» را نشان دهیم میتوانیم آنرا با کلمه درخت و با نشان و شکل
خاص آن ‡ مشخص کنیم، اما آیا مفهوم عشق، دوستی، تفکر و از این دست را
که جنبه بیرونی ندارند را میتوان با نشانه مفهوم کرد؟ اینجاست که «نماد» به
کمک ما میشتابد و عشق را مفهوم میکند.
نقش و نگار فرش ،نقش و نگار فرش ،نقش و نگار فرش ،
پروفسور گوستاویونگ در کتاب «انسان و سمبولهایش»مینویسد: «وقتی
انسان برای گنجانیدن بعضی مفهومها در نشانه با مشکل روبرو شد، دست به
دامن نماد میگردد چرا که نماد قدرت بیان او را افزایش میدهد.» نشانهها
اشکالی هستند قراردادی که انسان در طول تاریخ بوجود آورده است.
H نشان حرف هشتم از حروف لاتین میباشد که در هر کلمه ای نقش خاصی را
ایفا میکند، اینکه چرا این شکل و نشانه به عنوان حرف هشتم حروف لاتین
انتخاب و قرار داده شده، معلوم نیست، مهم آنست که ما در طول تاریخ گذشته
آنرا از گذشتگان گرفته و پذیرفتهایم.
نشانهها به سبب اینکه بیانگر شکل ظاهری اجسام هستند، معمولاً در تمامی
فرهنگها و تمدنها مفهومی مشترک را بیان میکنند ولی نماد چون ریشه در
فرهنگ و ذهن مشترک یک تمدن دارد در هر فرهنگی دارای معنا و مفهوم
خاصی است و اگر برخی نمادها در فرهنگهای مختلف معنای مشترک دارند
به علت نقطه اشتراک بودن آن مفهوم در آن فرهنگها میباشد. به عنوان مثال
«اژدها» در فرهنگ ایرانی نماد شیطان و روح پلید است و در فرهنگ چینیها
نمادی مقدس و مظهر قدرت و پاکی است.
از طرفی «بته جقه» هم نماد ماهی است و هم نماد سرو خمیده، پس میتوان
گفت که بته محل تلاقی دو فرهنگ مختلف میباشد.نماد زبان گویای هر
فرهنگ و تمدن است که ریشه در تاریخ آن تمدن دارد.
بخش دو: اولین طرحها
با بررسی طرحها و نقوشی پیدا شده در غارهای متعلق به ماقبل تاریخ پی به
ذوق و فطرت هنرمندانهانسانها اولیه میبریم که اکثراً با تقلید از طبیعت و
محیط اطراف و با کمک از فطرت ناخودآگاه خود نقوش بدیع و انتزاعی
آفریدهاند.این طرحها بیشتر جنبه آیینی داشته و ارضاءکننده فطرت پرستشگر
انسان میباشد که در نقاشیهای خود با یاری گرفتن از نیرویی غیبی سعی در
غلبه بر طبیعت و دشمنان خود دارد، کشیدن تصاویری که در آنها حیواناتی را
نشان میدهد که به وسیله انسانها شکار میشوند نشان از آن دارد که خود را
برتر و قویتر از دیگر مخلوقات نشان دهد. در طرحهایی که انسانهای اولیه از
خود بجای گذاشتهاند نشانی از جنبه تزیینی و زیباشناسانه نمیبینیم و این
بعدها در مسیر هدف هنرمند قرار گرفت.
انسان در وحله اول جنبه کاربردی قضیه را مدنظر قرار داد و طراحی را وسیله
ای برای بیان افکار، اندیشهها، آداب و مذاهب خود بکار برد، طراحی وسیله ای
شد برای ارتباط بین انسانها که در مسیر تکاملی خود، منجر به اختراع خط
شد.طراحی زبانی است زنده که عواطف و روحیات درونی هنرمند را عیان
میکند و به او این امکان را میدهد که به راحتی با دیگر انسانها ارتباط برقرار
نماید.انسان طرحهایش را بر در و دیوار غارها و بعد بر روی بیشتر
دستساختههای خود اعم از سفال، ابزار و وسایل زندگی و نیز بر روی فرشها
و زیراندازهایش حک کرد و به این طریق در دنیایی از طرح و نقش غوطهور
شد، دنیایی پر از طرحها و رنگهای متفاوت.